Onderzoek ‘muziek en uitgaven in de horeca’

“Nederlander geeft meer uit in café waar muziek aan staat.”

63% van de Nederlanders is bereid meer te betalen voor consumpties wanneer er leuke muziek te horen is in het café. Daarnaast geeft een derde van de bezoekers van een café aan meer te consumeren wanneer de muziek aan staat. Dit blijkt uit een representatief onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel in opdracht van BumaStemre en Sena onder ruim 1400 respondenten.

Sfeermaker
Muziek is een hele belangrijke sfeermaker in cafés. Slechts voor 5% van de ondervraagden is muziek niet van belang. Ook blijkt muziek er voor een grote meerderheid van de Nederlanders voor te zorgen dat ze zich meer op hun gemak voelen, en meer genieten van een drankje.

Herhaalbezoek en privacy
Voor meer dan de helft van de cafébezoekers zorgt muziek ervoor dat zij langer in een café blijven. Muziek in een café zorgt voor herhaalbezoek (53%) of aanbeveling van het café aan anderen (49%). Jonge cafébezoekers (18-24 jaar) gaan het vaakst terug naar een café waar muziek te horen is. Verder geeft 44% van de ondervraagden aan het fijn te vinden dat anderen niet mee kunnen luisteren door de muziek in het café.